Friday 7 March 2014

PERSAHABATAN

ONE AND ONLY . SHAiZAF !

bulan ni dah masuk bulan mac . ini bermakna keputusan spm lagi beberapa minggu je dah nak keluar . macam macam perasaan ada . takut excited nervous semua dah bercampur baur . rasanya spm keluar 20 mac 2014 . sehari selepas ulang tahun aku , 19 mac 2014 .. tak sedar dah 18 tahun dah . rasanya macam baru semalam je sekolah . 

sekarang ni memang rindu nak luangkan masa dengan kawan kawan dekat sekolah terutama sekali SHAiZAF . rindu nak study sama sama after school. kadang sampai ke  petang stayback. rindu nak pergi makan dekat kantin , kedai mek , rindu nak rehat sama sama . rindu nak pegi beli ice blended, cendol ,abc . rindu nak pergi perhimpunan . tiap tiap hari isnin mesti cuak sebab salah sorang daripada kami akan baca ikrar dekat depan dewan . hahah . rinduuuuuuuuu !

SHAiZAF , gabungan nama nama kawan baik ika dari form 1 dulu tahun 2008 . kak long kami namanya NUR AIMI ALIA , yg kedua NOOR ZARIANA , pastu ika , NURUL ADHA , SITI NUR SHAFIKA dan yang paling bongsu FATIN NUR AFIFAH . dah 5 tahun kami berkawan . kira dah boleh kenal perangai sorang sorang . satu macam ni satu macam tu. yang penting dorang semua yang mengajar ika erti persahabatan .


LOVE THEM TO THE MOON AND BACK !

ika nak kongsikan beberapa situasi tentang persahabatan . c&p dari facebook .

dalam persahabatan , kita ada ramai kawan dengan pelbagai karakter.

dan kita akan temui dua karakter biasa ini :

1. kawan yang 'angin'. suka marah marah walaupun kesilapan kecil, apatah lagi kesilapan besar dan tutur bahasanya agak kasar.

2. kawan yang lembut. jarang atau tak pernah marah dengan kesilapan kecil dan besar. tutur bahasanya baik.

bila kita buat silap pada kawan karakter satu (angin), dan kita dimarahi olehnya, hati dan minda kita dengan pantas berkata,

"oh dia ni memang macam tu, angin sikit. mulut 'laseR'. tak ada apa lah..."

tapi bila kita buat kesilapan yang sama, pada kawan karakter dua (lembut), dan ditakdirkan pada hati itu dia marah kita ecara hikmah dan bersebab, hati kita berkata,

"eh...eh...dia ni pahal? naik angin pula tiba tiba. selalu okay je.. tak boleh cakap baik baik ke ? ntah pape.."

bahkan kita pula yang marah dia balik. nampaktak kelemahan kita disitu?

kita bersikap berat sebelah. sedangkan dengan kesilapan yang kita buat, selayaknya kita dimarahi atau ditegur dengan berhikmah oleh kawan yang lembut, namun kita pula yang marah padanya.

kita ambil kesempatan padanya kerana sifat lembut dia selama ini.

bila si pemarah marah dengan kasar, kita tabahkan untuk terima. tapi bila si lembut marah dengan hikmah , kita pula yang melenting macam gunung berapi.

justeru, fikir secara rasional. kaji balik kenapa dan apa punca kawan yang lembut jadi marah.

bantu dia. bukan hina dia.

jangan berat sebelah .

ini hanya sekadar perkongsian untuk kita sama sama berfikir sejenak akan pentingnya seorang sahabat dalam kehidupan kita !

ika sayang SHAiZAF <3

HAPPY SELALU !

MODEL IN THE FUTURE ! hahah just joking

No comments:

Post a Comment